Rutes

Castell de Palafolls Destacats

En el punt més al nord-est del Maresme, la icona més representativa i visible que trobem és el Castell de Palafolls. Per arribar-hi per l’autopista direcció Girona, caldrà sortir per la sortida de Blanes.
Aquest castell, documentat des de l’any 1035, constava d’una planta petita que servia per a controlar el pas per la Vall de la Tordera de persones i carruatges amb mercaderies que provenien de Girona i es dirigien cap a Barcelona per la Via Augusta,  ja que des de dalt de la torre, la visibilitat sobre la vall que formen Palafolls, Tordera i Blanes és perfecta. Ja en el s.XIII s’edifica tota la muralla exterior que dóna grandiositat al Castell.

Com anar-hi?

Iniciem la ruta al terme de Blanes, a la carretera antiga, GI-06831, a la rotonda on la carretera es creua amb l’Avinguda Catalunya. Just al davant queda el riu Tordera i el pont que no hem de travessar amb el cotxe, ja que és millor aparcar aquí.

Comencem a caminar pel lateral de la carretera GI-6831, direcció sud, i travessem el pont que passa per sobre el riu Tordera. Just travessar, prenem un camí que surt a la dreta i, baixant lleugerament, voreja el riu pel marge esquerre.

Anem pujant per aquest camí i passem per uns camps de conreu, fins que el camí deixa la vorera del riu i tomba cap a l’esquerra en direcció a Palafolls. En entrar a Palafolls, ens trobem al davant una casa amb tota la façana decorada amb mosaics: un vaixell, una noia pescant... i al mur de la casa un tren i un tractor amb el seu remolc, tot fet amb pedretes petites de mosaic que ens donen la benvinguda.

Entrem a Palafolls i seguim pel carrer de l’Esperança, el del Camp de Futbol, amb uns garatges de colorins, fins que arribem a una plaça, s’ha de seguir pel carrer que marxa per la dreta de la plaça i al cap d’un giravolt, seguir per un camí que neix a l’esquerra. A uns 300 metres, deixem aquest camí i entrem al bosc per un camí que surt a l’esquerra. Seguim pujant per un corriol per dintre el bosc i a la primera bifurcació, seguim a la dreta. Anem seguint aquest corriol que, entre roures i alzines, i sempre amb tendència a l’esquerra, s’enfila i finalment ens condueix a un rial ample que, continuant per la dreta, en uns 300 metres ens porta al cim del Castell de Palafolls.

Murs Castell

Allà podem pujar a la torre de l’homenatge, restaurada i amb una escala metàl·lica adossada en una de les parets, per enfilar-se i gaudir d’una fabulosa panoràmica de tota la Vall de la Tordera; veiem al darrere nostre Tordera i Sant Genís de Palafolls i de cara al mar Palafolls i Blanes amb el seu castell al cim de del turó de Sant Joan.

També podem entrar dintre els murs del castell, on trobarem la capella restaurada i el Cos de Guàrdia també sencer.

Castell De Palafolls

En iniciar la tornada hem de vigilar, ja que l’inici està força amagat. Davant del castell hi ha una esplanada, en forma de plaça, i un muret de pedra que protegeix de no caure. A l’esquerra d’on comença aquest muret, surt un camí, una mica aeri al principi, que és el que hem de prendre. Anem baixant pel corriol, estret entre matolls, fins arribar a un de més ample i seguim cap a l’esquerra.

Vistes Del Castell

Passarem per una casa de pagès i per la Casa Rural de Can Oller i, en poca estona, ja serem una altra vegada a Palafolls. El carrer de mà esquerra ens portarà al carrer de l’Esperança, per on ja hem passat a la pujada, i des d’aquí tornarem a passar pel Camp de Futbol, seguirem el mateix camí que hem fet a l’anada, fins arribar a travessar el pont que creua el riu Tordera i arribar on hem deixat aparcat el cotxe, que serà el final de la nostra sortida.