Pànxing Cerdanya

La muntanya amb esquís: volta al Cambre d’Aze 2.750m

Cerdanya
cambre
Abocats sobre l'altiplà de la Perxa els espadats de Cambra d'Ase ofereixen una remarcable oferta a tot tipus de muntanyencs. Els escaladors de roca o gel hi trobaran un seguit de vies de dificultat diversa i els esquiadors poden gaudir d'un atractiu itinerari en circuit, amb l'opció d'efectuar la reputada baixada de la canal central. El conjunt de l'excursió transcorre per indrets oberts i aeris de manera que la podem considerar una passejada arran del cel.

ACCÉS

Sortiu de Puigcerdà o de la Guingueta d’Hix en direcció a Perpinyà per la N-116. Passeu el coll de la Perxa i a mig quilòmetre desvieu-vos a la dreta per la carretera D-10 que baixa al poble de la Cabanassa. Seguiu els indicadors de Sant Pere del Forcats (D-32) i després d’aquest poble continueu fins a la base de la seva estació d’esquí.

Des de Puigcerdà: 28 km.

ITINERARI

2.360 m. CAP DEL TELESQUÍ DE FONT FREDA. (Per arribar a aquest punt haureu utilitzat els remuntadors mecànics de l’estació (forfait de Randonée). En cas contrari o amb l’estació tancada,  heu d’afegir a l’itinerari unes 2’30 hores.

Comenceu a remuntar en direcció sud tot buscant l’ample esquenall que us separa de l’enclotada vall d’Eina. Els pendents són moderats, exposats al vent i amb escassa vegetació. A la cota 2.500 m situeu-vos sobre els inclinats pendents que s’aboquen a la vall d’Eina i inicieu (SE) un flanqueig lleugerament ascendent que permet evitar culminar el Cim del Ras. En cas contrari no deixeu el fil de la carena (+ 230 m).

2.590 m. CIM DEL RAS. Promontori amb un vistós padró. Continueu prop de la carena pel seu vessant de ponent fins a trobar la part superior de les primeres canals del cercle de Cambra d’Ase. Continueu pujant pel fil de la cresta fins al primer cim o, segons les condicions, flanquegeu els inclinats pendents que cauen sobre la vall d’Eina ( + 121 m).

2.711 m. PUNTA OCCIDENTAL DE CAMBRA DASE. Baixeu, eventualment sense esquís, fins a trobar de nou el biaix que sobrepassa els espadats i canals del cercle de Cambra d’Ase. El flanqueig  us portarà al punt més baix que és el collet que fa de capçalera de la Canal Central o Gran Xemeneia. Opcionalment, podeu fer el descens d’aquest inclinat corredor (45º  en un passatge de 30 metres) per on arribareu directament a les pistes d’esquí. Per continuar l’itinerari proposat, cal que encareu prop de la cresta el fort pendent que us portarà al proper cim (+ 39 m).

2.750 m. PIC DE CAMBRA DASE. Coronat per una vistosa creu de ferroi amb una panoràmica excepcional. Per la baixada el seguiment de la cresta (NE) és rocallós i cal descalçar els esquís. Segons les condicions podeu optar per flanquejar pel vessant de ponent sobre la Coma Amagada tot deixant enrere la carena que en direcció sud arriba a la Torre d’Eina (- 55 m).

2.695 m. COLLET DE COMA AMAGADA. Supereu per la mateixa carena (NE) un turonet 2.708 m). Segons les condicions de la neu també el podeu flanquejar (NE) en biaix lleugerament descendent pel vessant oest (- 31 m).

2.664 m. COLL DE LHOME MORT. Ampla collada que permet passar al vessant nord i accedir a la vall lateral del cercle de Cambra d’Ase. Davant vostre teniu els espais oberts per on traçareu el descens. Baixeu (N) per pendents amples i francs (-164 m).

2.500 m. RAS DE LHOME MORT. Aproximadament en aquesta cota heu d’escollir baixar per un dels dos torrents que mostren el seu solc incipient a dreta i esquerra. Els dos conflueixen més avall formant la característica Y ben visible des de la banda de Mont Lluís. Qualsevol dels dos descensos és extraordinari (- 468 m).

2.232 m. CLOT DE RODES. Confluència dels dos torrents en un replà sota la font dels Isards. Continueu (N) i baixeu pel solc o els vorals del rec del Molí. La zona boscada és força densa i cal buscar les millors clarianes. (- 137 m).

1.895 m. PISTA FORESTAL DE L’ORRI DE PLANÉS. Seguiu-la uns 500 metres a la vostra esquerra (O) fins a trobar les pistes de l’estació d’esquí per on arribareu al punt de sortida (- 275 m).

Font: Ricard Molina i Ramon Orriols

Si t’ha agradat llegir l’excursió La muntanya amb esquís: volta al Cambre d’Aze 2.750m, també et pot interessar llegir Nova plataforma de rutes i experiències, EPirEMed (Experiències Pirinenques, Emocions Mediterrànies)