Pànxing Digital

28, març del 2024

Turisme Actiu –

Prat de Cadí

Aquesta és una excursió a un dels llocs més bonics de la serra del Cadí, dins del Parc Natural del Cadí-Moixeró. Un cop arribats, tindrem unes impressionants vistes de la cara nord, com si darrere els prats s’aixequés una paret enorme i majestuosa.

El viatge d’anada, des del Maresme, el podem xifrar en unes 2 hores i mitja i podem arribar-hi pel túnel del Cadí o per la collada de Toses.

El  punt de partida de l’itinerari comença a la població de Martinet, entre Puigcerdà i la Seu d’Urgell.

COM ANAR-HI

Tot el recorregut està marcat amb senyals blancs i grocs, i el podeu trobar com el PR C -121.

De Martinet, ens enfilem amb el cotxe fins a Estana, on deixarem el vehicle. Aquí és on recomano començar la caminada.

Si volem estalviar-nos 700 metres, al final del poble d’Estanasurt un camí a l’esquerraper on es pot passar amb cotxe; el seguim fins a coll de Pallers i des d’aquí continuem a peu.

Els valents que comenceu des d’Estanaheu de fer el mateix;al final del poble preneu un camí ample que surt a l’esquerra, passarem pels antics safareigs on les dones del poble anaven a rentar la roba i a ventilar tots els afers que passaven a la petita comunitat.

Al coll de Pallers el camí s’obre en un prat i es bifurca. Hem de deixar el camí ample i prendre el que surt per la dreta del prat, al costat mateix d’un rètol que ens indica: Prat de Cadí  –3 km — 1h 15 min. Si observem a la dreta al fons, podem veure Querforadat, un dels pobles amb més encant  de Catalunya.

A partir d’aquí, entrem al Parc Natural del Cadí-Moixeró. Descobrim un bosc de característiques subalpines, que creix frondós a l’ombra de les parets de la serralada del Cadí. En el recorregut, trobarem l’avet, el bedoll, el pi roig i el pi negre, que amb els seus troncs llargs i rectesens recorden els grans boscos europeus.

Ens anem enfilant per un camí pedregós i tancat com una petita gorga, fins que arribem a un pedregam obert i poc marcat; són els graus de Riclà. El camí hem de buscar-lo per la banda esquerra i el trobem en un replà superior ben marcat.

Anem pujantfins que al davant nostre s’obre una zona rocosa fent una rampa,amb unes vetes característiques de coure, de color verd, estem al coll de Reineres. Ara hem de buscar el camí pujant amb tendència a l’esquerra.

Una vegada localitzada la traça, seguim pujant i arribem a un collet, amb una fita de pedra d’un metre d’alçada al bell mig. És el collet Roig. Hem de prendre un camí que surt per la dreta i que, seguint fins al final, ens portarà al prat de Cadí.

Un cop allà, el bosc s’obre i un ampli pla cobert de prat s’estén davant nostre, limitat per les atrevides i redreçades formes de la paret nord del Cadí.

Davant, al sud, la profunda i vertical canaldel Cristall, dona accés als cims adjacents de la serra, flanquejada per les vertiginoses roca de l’Ordiguer i roca Verda, a l’esquerra.

Si caminem 5 minuts més en direcció sud (a la dreta), cap a l’extrem del prat, arribem a la font del Pi, anomenada així perquè hi ha crescut un pi al damunti sembla que l’alimenti.

Nosaltresa partir d’aquí ja emprenem el camí de tornada, pel mateix lloc que hem vingut. El camí continua en fort pendent i s’enfila fins dalt de la canal del Cristall, però això ja són paraules majors i no una matinal.

Si estem de sort, podrem veure algun ramat d’isards, ja que en solen haver-hi forces per aquestes contrades.