Apeu

Ruta dels Collets: als peus del Cadí

La Ruta dels Collets és una de les excursions que ens permet resseguir durant més temps i més quilòmeters els peus del Cadí.

És un itinerari en el que podem destacar molts highlights: el primer és el Prat de Cadí, el segon les vistes majestuoses i imponents de la muntanya del Cadí, el tercer el Prat d’Aguiló i les vistes dels Gosolans i per acabar, i ja de tornada a Estana, la vall de Bastanist. Cal remarcar que no és una ruta apta per a tothom, ja que té un recorregut d’uns 20km i un desnivell de més de 1000m. Però per tots aquells acostumats a caminar entre 6 i 7 hores, és una circular de 5 estrelles.

Iniciem la ruta al poble d’Estana. El primer tram del circuït, que ens apropa fins al Prat de Cadí, és molt conegut i concorregut. Aquest tram està molt ben marcat i segueix un PR (amb marques blanques i grogues). El Prat de Cadí amb les seves vistes a la canal del Cristall i les parets imponents de la serra és una de les imatges més immortalitzades dels senderistes.

Cadi

Per seguir el nostre recorregut hem de creuar tot el prat i, sempre mirant cap a la canal del Cristall, agafarem un sender que surt a mà esquerra (també ben traçat). Aquí comença la ruta dels Collets del Cadí. De camí cap al primer coll ens trobem una bifurcació de senders, escollim el que condueix a la dreta. Després d’una forta pujadeta ens plantem al cim del primer collet: el Collet de Vigivert.

I el nostre itinerari continua seguint la mateixa tònica 6 vegades més: pujar cap al següent collet i tot seguit baixar per creuar la barranquera, pujar i baixar, pujar i baixar... fins a un total de 7 collets. Cada coll amb el seu encant, cada coll amb una panoràmica diferent de la Serra del Cadí. I a cada barranquera podem veure els efectes de les nevades i dels allaus hivernals, com any rere any han anat dissenyant el paisatge.

El recorregut és bastant trencacames, però tot esforç té la seva recompensa: l’arribada al Prat d’Aguiló, amb les seves impressionants vistes de tot el recorregut del collets i de les verticals del Cadí, fan oblidar-nos de l’esforç invertit.

Ruta Cadi

Ara per pista i durant uns 2km ens dirigim cap al coll de l’Home Mort i en aquest punt hem d’estar atents i agafar un sender que surt a mà esquerra i amb sentit descendent cap a la vall de Bastanist. Recorreguts uns 2,5km de baixada ens topem amb una bifurcació on girarem altre cop cap a l’esquerra. El sender, ara amb més inclinació de baixada, ens condueix fins al GR-150 que va des de Montella fins a la Mare de Déu de Bastanist. Aquest GR, en sentit descendent, ens porta fins al Santuari, un lloc per fer-hi una parada, descansar, recuperar forces i fins i tot fer un banyet al riu.

Estana ja es veu ben a prop, però queda el més dur de la ruta. Els últims 4 quilòmetres des de Bastanist fins a Estana no tenen pèrdua ja que segueixen tota l’estona en sentit ascendent el GR-150.

FITXA TÈCNICA:
Punt de sortida i arribada: Estana.
Distància de la ruta: 20 quilòmetres.
Desnivell positiu: 1000 metres aprox.
Temps: 6 hores aprox.
Sensació de dificultat: Mig.
Nivell tècnic: Mig-Baix. Camins i senders de fàcil caminar. No hi ha tarteres, ni zones exposades, ni zones dificultoses de caminar. Simplement tenir en compte que és una mica llarga.

Informació addicional

• Email: Aquesta adreça electrònica s'està protegint contra robots de correu brossa. Necessites JavaScript habilitat per veure-la.
  • Text: Xavier Guiu Casol. Guia habilitat de mitja muntanya i barrancs Discover Pyrenees – Forfait Sensacions.