Pànxing Pirineus

28, març del 2024

Turisme Actiu – Pirineus

Cap de les Pales de La Cabana Sorda (2.679m)

Pirineus
Interessant travessa amb fàcil i ràpida combinació de vehicles. Exceptuant la curta remuntada dels pendents d’accés al coll del Clot Sord, l’itinerari transcorre plàcidament per assolellades vessants, molt panoràmiques, i en mig de paisatges meravellosos.

El tram de  carena, que assoleix el cim, és una mica llarg  però de molt bon fer, tant per l’escassa dificultat com per les impagables vistes que acompanyen tot el trajecte. La baixada, de primeríssima categoria, resulta impressionant pels generosos espais i els inclinats pendents encarats a l’imponent pic de la Serrera, gran senyor de la contrada.

ACCÉS:
Sortiu de Puigcerdà, per la Guingeta d’Ix i per la N-20, N-22 i el coll (CG2) o túnel (opcional) d’Envalira, arribeu al poble del Tarter. A la sortida del poble gireu a la dreta, passeu el llogaret de Ransol i continueu per la pista asfaltada que remunta la vall de la Coma de Ransol. A 1’8km del poble tombeu a la dreta 180º per travessar el riu pel pont del Mos i enfileu-vos per la pista d’En Tor que flanqueja la muntanya del Solà del Tarter, inicialment en direcció sud per girar gradualment a l’est fins arribar a la Borda Marticella (1.936m). Des de Puigcerdà 58.5km.

Si no teniu vehicle d’assistència, caldrà que a l’anada en pugeu un al capdamunt de la vall de Ransol (2’4km) des del pont del Mos, que és el punt d’arribada de l’excursió.

ITINERARI:
1.936m. Borda Marticella. Sortiu en direcció nord, seguint els senyals del camí que puja pel marge dret del torrent als estanys de Querol i la Salamandra. El bosc és força tancat però transitable i el pendent moderat. + 194m.
2.130m. Esplanades. Extensos plans amb vistes a les muntanyes de la vall de Ransol. El senyal indicador ens assenyala que hem de deixar la direcció nord-est envers el Cap d’en Tor i encarar la traça a la dreta (E) en direcció als estanys de Querol i la Salamandra. Avanceu en biaix i lleugera pujada girant gradualment al nord. Molt bones vistes sobre la vall d’Incles. + 55m.
2.185m. Pleta de Querol. Bonic pla on conflueixen tres torrentades. Senyal indicador. Continueu en direcció nord cap a l’estany de Querol, seguint una suau i ampla coma que us situarà en pocs minuts dalt d’una petita aresta una mica per sobre de l’estany. + 125m.
2.310m. Estany de Querol. Deixeu-lo lleugerament separat a la vostra dreta (E) i remunteu en direcció oest per una coma on el pendent es va accentuant sensiblement. És la pujada més forta de la jornada però no és massa llarga. En cas de neu inestable millor pujar pels lloms de la vostra dreta. + 148m.

2.458m. Collada del Clot Sord. Ampla collada situada al nord immediat del Cap d’en Tor (2.507m) amb bones vistes sobre la Vall d’Incles (E) i de les muntanyes de la vall de Ransol presidida pel majestuós pic de la Serrera. Encareu la traça a la vostra dreta (NE) i seguiu l’ampla i franca carena que es redreça una mica en el tram final. + 183m.

2.641m. Punta del Querol o Tossa de Caraup. (Des d’aquí podríeu reduir l’itinerari baixant directament (NO i O) fins els Planells de Caraup). Continueu baixant una mica per la carena, sovint ventada, passeu un collet (2.619m) i remunteu novament (N) fins el proper cim. + 38m.
2.679m. Cap de les pales de la Cabana Sorda. Domina la cubeta de l’estany de la Cabana Sorda amb el seu refugi. Seguiu (N) la carena uns quants metres per iniciar la gran baixada per les pales (NO i O) que s’aboquen sobre els Planells de Caraup. En els primers 200 metres el pendent és considerable, però la seva amplada permet  traçar segons el nivell de cada esquiador. Cal fer atenció en cas de neu glaçada o inestable. – 479m.

2.200m. Planells de Caraup. Amplíssimes esplanades solcades pel riu de les Portelles. Seguiu baixant a la vostra esquerra  (SO) en direcció al riu dels Planells de Caraup però sense arribar-hi. Pel llom boscat que separa els dos rius la baixada entre els pins esclarissats és molt atractiva. A la cota 2.100m., aproximadament, es forma una canaleta i el bosc esdevé una mica més espès. Baixeu (O) fins arribar al fons de la vall. – 260m.
1.940m. Riu de la Coma de Ransol. Remunteu uns quants metres per la riba esquerra del riu. + 20m.

1.960m. Pont de pedra. Travesseu-lo i arribeu al cap de la carretera en una zona de picnic. Baixeu per la carretera, normalment nevada, fins el vehicle de retorn. – 60m.
1.900m. Fi de l’excursió. Distància per carretera fins el punt de sortida: 5’9km.

FITXA TÈCNICA:
Desnivell pujada: 763m.
Desnivell descens: 799m.
Altitud màxima: 2.679m.
Dificultat: ** mitjana – alta
Temps: 4’30 – 5 hores

Cartografia:
Andorra – Cadí. Escala 1/50.000. Institut Cartogràfic de Catalunya & Rando Editions nº 21.
Cerdanya – Alta Cerdanya – Capcir – Andorra.
Escala 1/50.000. Editorial Alpina.