Pànxing Pirineus

Turisme Actiu – Pirineus

Del Santuari de Núria a la Collada de Toses

Pirineus

Aquesta etapa coincideix amb el que havia estat una de les primeres curses d’esquí de muntanya organitzades al nostre país. La pujada és la clàssica ascensió al Puigmal i la baixada segueix l’ampla, llarga i ondulada carena que separa el Ripollès de la Cerdanya. Això li dóna unes vistes de primer ordre sobre les dues comarques però, per altra banda, la seva exposició a l’acció del vent, fa que les condicions de neu no siguin sempre massa favorables.

ITINERARI

Des del darrere dels monumentals edificis del Santuari (1.970m) sortiu en direcció oest seguint, inicialment, una pista per debutants. Abandoneu-la per travessar el riu, si cal per un pontet (2.012m) i comenceu a enfilar-vos pels pendents de la riba dreta orogràfica del torrent de Finestrelles. Ben aviat trobareu el torrent de la Coma de l’Embut (2.060m) que baixa per la vostra esquerra. Seguiu-lo, remuntant (SO) per la seva llera, o els seus vorals, segons les condicions de la neu. Supereu l’engorjat i arribareu a una zona lleugerament comalada on hi ha un pluviòmetre (2.550m). D’aquí només us cal encarar (SO) els amples pendents de les Terragalleres, deixant a la vostra dreta la collada d’Er, fins el cim del Puigmal (2.910m) on hi han diverses creus i la torreta del vèrtex geodèsic.

Del cim del Puigmal sortiu en direcció oest, baixant vora la marcada carena, fins trobar la curiosa olla anomenada Clot de la Pastera o Bressol del Puigmal (2.635m). Remunteu, molt lleugerament, i continueu per la carena fins el proper coll de les Clotes (2.629m) i, sense deixar la carena, arribareu a la Tossa del Pas dels Lladres (2.661m) on hi ha el cap del remuntador més alt de l’estació d’esquí Puigmal-2600.

La carena s’orienta al sud per formar el cercle sobre el torrent del Faitó que baixa al poble de Vallcebollera i que, en cas de qualsevol emergència, és la sortida més recomanable per abandonar la travessia. Baixant per l’ample llom de la carena arribareu al del Pas dels Lladres (2.536m) des d’on remuntareu, molt lleugerament, fins el Puig de Dòrria (2.547m). Aquí l’ample llom de la carena s’orienta a l’oest i, en lleuger descens, arribareu al Cim de la Coma (2.495m) on comença l’anomenada serra de Gorrablanc. Travesseu (O) el pla del mateix nom i encareu, en franca baixada, els pendents que us deixaran al pla de les Salines (2.210m). Remunteu un pujol (2.231m) i pel Pla de les Salines de Dalt arribareu al Cim de Coma Morera (2.208m) que en realitat és també un ampli altiplà amb la fita fronterera nº 504, on a l’estiu hi arriba una carretera asfaltada des del poble d’Ossejà.

Aquí heu de seguir baixant pel llom principal del cordal en direcció sud-oest fins arribar al marcat coll de la Creu de Meians (1.993m) on hi ha un pedró amb una creu de terme commemorativa. Voregeu (SO) pel vessant nord el pujol següent travessant un petit bosc per atènyer el coll de la Bassa (1.977m) i remunteu de nou al Puig del Pla de la Bassa (2.028m) on hi ha una fortificació militar. Continueu la baixada i a la cota 1.950m, aproximadament, gireu al sud i, per una pista que baixa pel mig del bosc, arribareu a Les Colladetes o Collada de Toses (1.790m).

L’Hotel Guitart Termes La Collada és un luxós establiment, qualificat amb quatre estrelles. Disposa de banys termals amb els serveis propis de les instal·lacions d’aquesta mena. En cas que no estigui obert, o si les seves característiques no s’adapten a la conveniència del grup, podem recomanar un parell d’alternatives per la pernoctació. La primera, i que s’ajusta al traçat de l’itinerari de la Volta a la Cerdanya, és recórrer el primer tram de l’etapa següent fins la barraca del Pla d’Anyella. L’altra és baixar des de la Collada aprofitant el traçat d’una línia elèctrica fins trobar, al fons de la vall, la via del ferrocarril i les cases de la Molina.

Aquí hi ha l’Alberg Mª de Déu de les Neus (T/ 972892012) i una mica més amunt el Xalet-Refugi Pere Carner (T/ 972892080) i el Refugi de la Unió Excursionista de Catalunya (T/ 972145107). En aquest cas, l’endemà cal remuntar per recuperar el traçat de l’itinerari.

FITXA TÈCNICA FITXA TÈCNICA
Desnivell pujada: 1.055m.
Desnivell descens: 1.235m.
Altitud màxima: 2.910m.
Dificultat: ** mitjana
Temps: 6 -7 hores
Cartografia: Puigmal – Costabona. Institut Cartogràfic de Catalunya & Rando Editions. 1/50.000