Pànxing Digital

28, març del 2024

Turisme Actiu –

Esquí de muntanya: La Muntanyeta (2.436 m), per a petits i grans

“Amb La Cerdanya. Esquí de muntanya per a petits i grans”, de l’Editorial Alpina, Ramon Orriols i Ricard Molina ens redescobreixen l’esquí de muntanya, aquest cop en família. Un llibre on ofereixen 20 rutes pensades perquè pugui participar tot el grup familiar, rutes sense gaires dificultats i amb punts de sortida accessibles. Amb l’arribada de les primeres neus, reprenem el llibre allà on el vam deixar; en aquesta edició, compartim la setena de les 20 rutes de les que consta el llibre.

La sòbria elegància de les grans baixades
De la connexió de dos indrets tan encisadors com la zona lacustre de Camporells i la vall de la Galba forçosament n’obtindrem un resultat extraordinari. El pic de la Muntanyeta no és precisament un cim opulent ni de notable altitud. Podríem dir que el seu peculiar atractiu es basa majorment en una bellesa cordial, que pretén conviure amb senzillesa en mig de la fastuositat de les grans muntanyes que l’envolten. Això no impedeix que el seu descens tingui tots els ingredients per considerar-lo de primera magnitud.

Accés:
Sortiu de Puigcerdà per la Guingueta d’Ix o per la N-154 per anar a trobar la N-116 que heu de seguir direcció Perpinyà. Arribant a Mont Lluís gireu a l’esquerra i, per la D-118, arribeu a Formiguèra i a la seva estació d’esquí. Accediu a la cota més alta (Cap del telecadira de la Serra de Mauri) amb els remuntadors mecànics (forfait de randonée).

Itinerari:
2.343 m. Cap del telecadira de la Serra de Mauri. Avanceu per l’ampla carena en direcció oest. Pujada fàcil per terreny sovint ventat (+65 m).
2.408 m. Serra de Dellà. Teniu davant vostre el seu turó culminant (2.428 m). Voregeu-lo preferentment pel seu vessant nord (pista forestal) generalment menys ventat i amb més neu. Tot seguit flanquegeu en biaix a la vostra esquerra (S) i baixeu al sud-oest aprofitant una amplia clariana sobre l’estany del Mig de Camporells, amb el seu refugi a la seva vora est (-168 m).
2.240 m. Refugi de Camporells. Obert a l’estiu i amb reserva prèvia la resta de l’any. 40 places i servei complet d’allotjament (tel. 0033468044986). Des d’aquest encisador indret apropeu-vos a l’estany Gros, situat a tan sols 200 metres en direcció nord (+15 m).
2.255 m. Estany Gros de Camporells. Deixeu-lo a la vostra esquerra (O) i remunteu en biaix (N) per relleu moderat, passant sota un collet al sud del piramidal pic de la Muntanyeta. Aneu a buscar el vessant oest de la muntanya girant gradualment la vostra traça al nord-est per arribar sense dificultats al cim culminant (+181 m).
2.436 m. Pic de la Muntanyeta. Estratègicament situat en mig d’aquesta bonica regió lacustre de Camporells dominada pels altius Perics, és a la vegada un rellevant balcó sobre la vall de la Galba amb la Portella d’Orlun i el pic de la Beçolhada al capdamunt. Sortiu del cim seguint el fil de la carena en direcció nord, per evitar el terreny encimbellat del vessant est, i situar-vos sobre els seductors pendents que s’aboquen (E) a la Galba, just després de bandejar una petita barra rocosa de la cresta. Baixeu per la riba esquerra del torrent en extraordinari descens (-586 m).

1.850 m. Més o menys en aquesta cota s’accentua el pendent i la frondositat del bosc. Segons el nivell del grup recomanem flanquegeu a la vostra dreta (E), passeu a l’altra costat de la llera del torrent i trobareu unes pales en terreny obert que s’aboquen (N) al fons de la vall (-120 m).
1.730 m. Jaça de la Llosa. Extens pla solcat per la Galba on hi ha una petita cabana que a l’estiu utilitzen els pastors però a l’hivern pot servir d’aixopluc. Un cop al cap de la pista forestal que puja des d’Esposolla, seguiu-la pla i avall (SE) sempre pel marge esquerre (-81 m).
1.649 m. Barraca de la Jaceta. Bonic indret amb instal·lacions d’esbarjo. La cabana sol estar en millors condicions que La de la Llosa (10 places, llar de foc i equipament bàsic). Avanceu per la pista uns 500 metres més fins trobar un pont que uneix les dues pistes que pugen d’Esposolla per cada marge del riu, normalment habilitades per l’esquí de fons (-24 m).
1.625  m. Pont dels Plans de l’Orriet. Travesseu-lo i seguiu encara uns metres la pista del marge dret de la vall. Desprès d’una clariana, preneu a la vostra dreta una pista més petita (senyals d’itineraris de raquetes) que remunta pel mig de la baga, fins enllaçar amb una altra pista més ampla (1.665 m) que més o menys planejant us portarà a l’aparcament de l’estació d’esquí.

Fitxa tècnica:
Desnivell pujada: 361 m
Desnivell descens: 979 m
Dificultat: Fàcil
Temps: 4 – 5 hores
Cartografia: Editorial Alpina – Cerdanya 1/50.000

Recordar-vos que, si hi aneu d’excursió, no oblideu portar roba d’abrigar, motxilla i bon calçat.
Ah! I si feu aquesta excursió i sou aficionats a l’Instagram, de ben segur que us sortiran bones fotografies que podeu etiquetar amb #fempànxing.