Pànxing Pirineus

29, març del 2024

Turisme Actiu – Cerdanya Pirineus

Esquí de muntanya: Tossal Mercader i Pic Querforc (2.850 m), per a petits i grans

Cerdanya Pirineus
“Amb La Cerdanya. Esquí de muntanya per a petits i grans”, de l’Editorial Alpina, Ramon Orriols i Ricard Molina ens redescobreixen l’esquí de muntanya, aquest cop en família. Un llibre on ofereixen 20 rutes pensades perquè pugui participar tot el grup familiar, rutes sense gaires dificultats i amb punts de sortida accessibles. Amb l’arribada de les primeres neus, reprenem el llibre allà on el vam deixar; en aquesta edició, compartim la setena de les 20 rutes de les que consta el llibre.

La poca dificultat de les rutes que us presentarem durant tot aquest hivern tenen un propòsit clar: que muntanyencs poc experts descobreixin l’esquí de muntanya i arribin a poder compartir, amb grans i petits, els valors essencials de l’excursionisme.

Un balcó sobre l’Arieja
A  tots aquells qui visitin, més o menys sovint, la zona d’Envalira, segur que aquesta muntanya els resultarà familiar. Trascollant el coll del Pimorent, apareix davant vostre l’esvelta silueta del Tossal Mercader que senyoreja altivament l’alta vall de l’Arieja. De fet, és el puntal del contrafort que tanca, per l’oest, l’imponent massís que configuren les muntanyes més agrestes de Pirineu Oriental. Crida l’atenció l’espectacular pista que puja pel vessant oest, la qual fou construïda per instal·lar tanques paraallaus en l’encimbellat vessant nord-oest.

Accés: Sortiu de Puigcerdà per la carretera N-154 que va a Llívia. Passat el pont fronterer sobre el Raür, gireu a la vostra esquerra per la rotonda que us encamina a la carretera N-20, que ja no deixareu fins al coll del Pimorent. Aparqueu en els amplis espais del mateix port. Des de Puigcerdà: 28 km.

Itinerari:
Es tracta d’una ascensió aèria i atractiva per les espectaculars vistes que ofereixen els seus espais generosament oberts. Els seus pendents són força inclinats, però amplis i regulars. La proximitat de les pistes i la carretera del coll del Pimorent li confereixen una sensació de seguretat  tranquil·litzadora.
1.920 m. Coll del Pimorent. Sortiu en direcció nord-est per entrar a l’ampla vall de la Coma d’en Garcia. El relleu és planer i podeu remuntar per una pista que passa vora una cabana. Després de planejar una mica, la pista s’apropa a la llera del torrent principal i el travessa per un pontet (+50 m).
1.970 m. Cruïlla de la pista. A l’altra banda del riu, riba dreta orogràfica, la pista es bifurca. La de la dreta remunta la vall de la Coma d’en Garcia. Deixeu-la i continueu planejant a la vostra esquerra (O). Arribats a l’ampla carena que baixa del cim, abandoneu-la i remunteu nord-est a la vostra (+145 m).
2.115 m. Replà. És un tall de pendent de la mateixa carena. A l’altre costat, veureu el fondal amb la carretera N-20 que va a Acs (Ax-les-Thermes). Seguiu remuntant la carena pel seu vessant nord i travesseu un petit bosc de pi negre (+101 m).
2.216 m. Segon replà. Continueu remuntant vora el merlet que us separa de la Coma d’en Garcia. El pendent es redreça una mica i, tant la traçada com les perspectives, esdevenen molt variades (+164 m).
2.380 m. Pista forestal. Més o menys en aquest punt, retrobareu la pista per on heu iniciat l’excursió. El seu traçat en ziga-zagues és realment espectacular. Aprofiteu-la per situar-vos just sota el primer cim. El pendent es modera sensiblement (+167 m).
2.547 m. Tossal Mercader. Hi arribareu després de superar el repetjó culminant. Per assolir el següent cim, cal que seguiu poc més de 500 metres la carena principal que avança a l’est (+38 m).

2.585 m. Pic de Querforc. Magnífiques vistes des d’aquest aeri mirador. Pel descens, cal que us situeu encarats a les pales orientades al sud per baixar els primers pendents força inclinats. A la cota 2.450 m, heu de girar a l’esquerra (SE) per flanquejar sota les barres rocoses que calcen el cim. Continueu en direcció est fins a trobar un petit corredor que us permetrà accedir a les amples pales que s’aboquen (SE) a la Coma d’en Garcia (-485 m).
2.100 m. Coma d’en Garcia. Continueu baixant la vall pel seu relleu planer fins al punt de sortida (-180 m).