Pànxing Pirineus

Turisme Actiu – Pirineus

Pic dels Pedrons en circuit

Pirineus
El Pic dels Pedrons és, possiblement, un dels més visitats pels esquiadors. El seu fàcil accés, l’excel·lent orientació, el ben mesurat relleu i desnivell, fan que aquesta regió estigui sempre a l’agenda dels que practiquen l’esquí de muntanya. Retornant de les vacances d’estiu tornem a les nostres rutes amb esquís per la Cerdanya i avui proposem un itinerari alternatiu al clàssic de la vall del Baladrar, amb l’atractiu afegit que és un circuit que comença i acaba al Pas de la Casa.

Arribeu al Pas de la Casa per la N-20, coll del Pimorent i N-22. Des de Puigcerdà  38km. I a partir d’aquí iniciarem el nostre itinerari.

2.080m PAS DE LA CASA: a la part baixa del nucli urbà, la carretera travessa per un pont l’incipient riu Arièja. Des del seu marge dret orogràfic comenceu a remuntar els rasos d’inclinació moderada en direcció general est.

2.300m  CARENA DELS PEDRONS: aproximadament en aquesta cota arribareu al llom de l’ampla carena que, de nord a sud, puja al pic dels Pedrons. Seguiu-la en direcció sud vorejant, si cal, algun promontori del relleu.

2.670m PUNTA INFERIOR DELS PEDRONS: des d’aquí us cal baixar lleugerament a un petit collet on podeu descalçar els esquís i, per una petita cresta, assolir el cim culminant (opcional).

2.715m PIC DELS PEDRONS: bones vistes de l’alta vall de l’Arièja i les valls i cims que l’envolten. Retorneu al collet on heu deixat els esquís.

2.655m COLLET DE LA CRESTA DEL PEDRONS: de nou amb els esquís, inicieu el descens flanquejant al nord un petit tram del vessant est i situeu-vos sobre unes inclinades pales orientades al nord-est que s’aboquen directament a la vall del Baladrar. La baixada és molt atractiva i el pendent força considerable, especialment en el tram del mig.

2.375m ESTANY DELS PEDRONS: encaixat al fons de la vall del Baldrar entre el pic de la Mina i el dels Pedrons. Normalment arribareu per damunt de la seva vorera més alta. Reinicieu la pujada (SO) seguint inicialment la llera de la vall, per pendents còmodes i agradables, fins apropar-vos als bonics penya-segats del Pic Oriental de Fontnègra.

2.450m Normalment sobre aquesta cota cal que gireu la traça totalment al nord-oest  per iniciar un flanqueig ascendent per una inclinada pala que us situarà al peu d’una marcada bretxa que hi ha entre el Pic Oriental de Fontnègra i el Pic dels Pedrons. Segons les condicions de la neu i el desnivell superat, haureu d’escollir les llaçades a fer i, en el darrer tram, possiblement descalçar i ajudar-vos amb els grampons un petit tram.

2.569m PORTELLA DE PEDRONS: inicieu la baixada (O) per un inclinat pendent i continueu per les pales dels vorals de la bonica valleta.

2.370m PLA DE LA PORTELLA DE LES VALLETES: petit estany que també recull les aigües que baixen de la Portella de les Valletes i el pic Occidental de Fontnègra. Sortiu pel tall de pendent del seu eixidor, deixant un esperó rocallós a la vostra esquerra. Desprès la vall s’eixampla, els pendents esdevenen més moderats i, decantant la traça paulatinament al nord, arribareu al final de l’excursió.

2.080m PAS DE LA CASA: punt de sortida.