Pànxing Pirineus

28, març del 2024

Turisme Actiu – Cerdanya Pirineus

Ruta amb esquís: Cap de la Cometa del Forn (2.688m)

Cerdanya Pirineus
Itinerari de gran bellesa, que ressegueix espais oberts, variats pendents dibuixats a mida i unes panoràmiques extraordinàries que ressalten el seu marcat caràcter d’alta muntanya pirinenca. Normalment, l’accés no presenta complicacions i la zona gaudeix d’una innivació generosa.

ACCÉS:
Sortiu de Puigcerdà i la Guingueta d’Ix per la N-20. Passeu el coll del Pimorent i, a la cruïlla amb la N-22, seguiu a l’esquerra en direcció al Pas de la Casa fins trobar la duana francoandorrana. Aparqueu prop del monumental edifici. Des de Puigcerdà: 35km (algunes ressenyes inicien l’excursió en el marcat giravolt de l’N-20 camí de Merenç, però només és recomanable segons les condicions de la neu, o per facilitar el descens en cas de deixar-hi un vehicle pel retorn).

ITINERARI:
1.930m. Duana francoandorrana. Des de la mateixa carretera baixeu (N) pels bonics pendents que s’aboquen sobre la vall. Preneu com a referència la confluència de l’Arièja amb el riu de Sant Josep ben evident per la conjunció de les respectives valls. (- 156m)
1.774m. Confluència dels dos rius. Travesseu-los i inicieu la pujada (O) seguint els vorals del riu de Sant Josep i deixant a la vostra esquerra el curs de l’Arièja. (+ 136m).
1.910m. Rec del Goter. Baixa en fort pendent per l’esquerra orogràfica de la vall. Remunteu (N) les pales que formen les seves voreres tot abandonant el riu de Sant Josep (+ 183m).

2.093m. Cabana de la Tartera del Goter. Petit abric en pedra seca lleugerament enlairat en un replà sota els penyals del Roc del Goter. (+ 107m).
2.200m. Pala del Goter. Una mica més amunt la vall s’eixampla sensiblement formant la base d’un cercle presidit pel contrafort rocallós que constitueix l’avant cim de la Cometa del Forn. Encareu la traça al nord-est per guanyar l’ampla esquenall que baixa de la carena principal. (+ 460m).
2.660m. Carena. Aproximadament en aquesta cota arribareu a l’eix de la carena principal. Gireu a la vostra esquerra per assolir el proper cim que no ofereix dificultat (+ 28m).
2.688m. Cap de la Cometa del Forn. Magnífica panoràmica sobre les muntanyes de l’Alt Arièja. En el mateix cordal podeu veure (O) el proper cim del Roc Meler (2.811m). Efectueu el descens pel mateix itinerari escollint els millors indrets segons les condicions de neu. Es recomanable apartar-se una mica del solc del rec del Goter per baixar les magnífiques pales del seu marge esquerra (- 914m)

1.774m. Confluència dels dos rius. En aquest indret cal posar de nou les pells per remuntar al punt de sortida (+ 156m)
1.930m. Duana francoandorrana. Punt de sortida. (En cas d’haver deixat un vehicle pel retorn des del giravolt de la N-20, podeu continuar baixant per vora l’Arièja. Entrada la temporada, el marge esquerre no acostuma a tenir neu i, el en el dret, algunes torrentades provoquen discontinuïtat)