Pànxing Pirineus

Turisme Actiu – Cerdanya Pirineus

Ruta amb esquís: circuit per la Serra de Coma Ermada i la del Calm Colomer

Cerdanya Pirineus
La Carbassa, encarada amb l’altívola Tosa d’Alp, és una de les referències dels muntanyencs a l’hora de constatar la innivació del moment. Visible des de molts indrets de la plana cerdana, projecta el seu relleu arrodonit sobre la vall de Meranges i, per la seva proximitat, convida encara més a traçar itineraris adequats a tots els nivells d’esquiadors i, fins i tot, als excursionistes practicants de les raquetes de neu.

ACCÉS:
Des de Puigcerdà sortiu per la carretera N-260 en direcció a la Seu d’Urgell. Tot just passat el poble de Ger (9km), gireu a la dreta per la GIV-4031 que puja a Meranges. Travesseu el poble, per un carrer estret, passeu el llogaret de Girul i, després d’un doble giravolt, arribareu a tocar del Pla de Campllong, just en l’indret on la pista enquitranada abandona la vall principal per remuntar, a la dreta, cap al refugi de Malniu. Des de Puigcerdà, 23km.

ITINERARI:
1.730m. Els Planells. És el punt més meridional de l’extens Pla de Campllong. Sortiu pels prats en direcció oest per anar a buscar el riu Duran que haureu de  travessar. Si cal, uns 150 metres aigües avall (S) hi ha el pont per on passa la pista forestal d’Éller. Apropeu-vos a un ample tallafocs que us servirà per remuntar (O) els pendents de la base de la muntanya de la Carbassa. (+230m).
1.960m. Pista forestal del bosc. Travesseu-la i continueu progressant (O) per entre les grans clarianes amb pendent sostingut i moderat. (+210m).
2.170m. Refugi de Font Berenella. Refugi forestal de recent construcció que substitueix l’antiga cabana, situada més amunt, al costat de la surgència de la font. Davant vostre teniu l’olla de la Carbassa abraçada, al nord, pel serrat de l’Orri Vell. Encareu la traça a la vostra esquerra (S) i progresseu en biaix per entre els darrers i esclarissats pins. (+130m).

2.300m. Canals de Corriot. Extensos rasos amb relleu lleugerament comalat que amuntega la neu de les ventades. Gireu gradualment al nord i seguiu progressant per pendents fàcils prop de l’arrodonida carena (+ 438m).
2.738m. La Carbassa. Encara que no sigui el punt culminant de la serra de Coma Ermada, destaca pel voluminós pedró. A ponent teniu la vall de la Llosa flanquejada pels cims de la Muga i la Tossa Plana. Aneu a buscar la baixada travessant l’altiplà en direcció nord i, pel caient de llevant, accediu a l’ample coll que us separa de la serra del Calm Colomer. (– 81m).

2.657m. Portella de Torer. Ens mantenim en la divisòria entre la vall de la Llosa i la de Meranges. Reinicieu la pujada (N) pel tombant oest de l’esmolada carena. Sobrepasseu un primer promontori i arribeu a plena cresta a la punta central. (+ 121m).
2.788m. Bony del Manyer. Extraordinària panoràmica. A baix, per la banda de ponent podreu observar el curiós estany de Calm Colomer, abraçat per la serra de Comadeboc i penjat en un recòndit replà sobre la vall de la Llosa. Retorneu (S) al proper collet (2.760m) i encareu (SE) les magnífiques pales del Clot de Robanc. Més o menys a la cota 2.450m. en un replà del serrat de l’Agulló, gireu totalment al sud i per una canal força inclinada baixeu a la vall principal del Rec de Torer. (- 498m).
2.290m. Pleta de les Tores. Replans esglaonats al marge esquerre de la vall amb vestigis d’antigues cabanes de pedra seca. Continueu el descens (E) pels vorals de la llera del torrent fins trobar l’espès bosc de pins del que haureu de travessar un tram no massa llarg. (- 230m).
2.060m. Cap de la pista forestal. El marge dret del torrent a partir d’aquí s’aboca en fort pendent sobre el Pla de Campllong. Seguiu-lo pla i avall (S) poc més de 1.500 metres fins retrobar l’itinerari de pujada que us servirà de retorn. (- 330m).
1.730m. Els Planells. Punt de sortida.