Pànxing Pirineus

28, març del 2024

Turisme Actiu – Pirineus

Ruta amb esquís: Montrull 2.761m (per Bescaran)

Pirineus
La bonica serra d'Airosa fa de terme entre la Cerdanya i l'Alt Urgell i, per tant, a l'est hi té la vall d'Arànser i els estanys de la Pera i a l'oest la de Bescaran. Al capdamunt hi trobem la mola del Monturull també anomenada Torreta dels Soldats. Probablement per qüestions de facilitat d'accés i l'existència del refugi dels estanys de la Pera,  l'itinerari més freqüentat és per aquesta banda (veure nº 159 – Febrer de 2.007) però per la vall de Bescaran trobarem també bonics pobles, de caràcter marcadament pirinenc, i paratges solitaris que satisfan plenament l'esquiador.

ACCÉS:
Des de Puigcerdà aneu a la Seu d'Urgell per la N-260. 5km abans d'arribar-hi gireu a la vostra dreta per seguir la carretera que en 10km puja a Bescaran, passant per Estamariu.

Dels afores de Bescaran, costat sud, preneu la pista de la Rabassa i seguiu-la fins on la neu ho permeti.  A la casa de Sant Miquel, en el prat del Serrat (1.485m), deixeu a la vostra dreta la pista que mena a Castellnou de Carcolze i gireu al nord per continuar per la que avança en direcció a la vall del riu de Bescaran. Segons les condicions i la cota de neu, possiblement arribareu a l'indret de les bordes dels Casalins (1.650m).

ITINERARI:
1.650m Els Casalins.
Seguiu (NE) per la pista que avança per la vall del riu de Bescaran i travessa l'espessa obaga de la Canaixina. A l'altre costat del riu queden les bordes de Cintó, primer, i el Cortal del Masover després. Així arribareu a una zona de prats vora del riu.

1.820m Els Carregadors.
La pista traça un marcat giravolt a la dreta. Abandoneu-la i seguiu (NE) per una fresada drecera, en mig del bosc de pins, fins retrobar la pista amb un brancal que va a Arànser pel coll de Midós.

1.925m Barraca del vaquer.
En la confluència de diversos torrents. La marcada vall que puja al nord-oest és la del Port Nègre que la deixarem per un altra dia. Seguiu en direcció nord, deixant a la vostra dreta el torrent de la Valleta. Travessant el bosc de pins us endinsareu a la vall del torrent de la Bassa que heu de remuntar (N).

2.240m Límit superiordel bosc.
En deixar la zona boscada es fa evident la bellesa d'aquesta vall de proporcions equilibrades, amb relleus modulats i amb el Monturull mostrant les magnífiques pales finals. Continueu remuntant en direcció nord.

2.480m Cap de la Vall de la Bassa.
Abans d'arribar al fons de l'olla final de la vall, gireu la traça 90º a la vostra esquerra i remunteu les inclinades pales fins la carena de la Serra de la Múria o del Cavall. El pendent és costerut però és millor opció que la de dirigir-se (NE) a l'altra vessant cap el coll de Monturull.

2.600m Collet de Feners Llongs.
Dalt la carena amb molt bones vistes del Cadí. Remunteu (N) per la carena encara per pendents força considerables.

2.761m Monturull.
Ample i arrodonit cim també anomenat Torreta dels Soldats perquè havia estat un punt d'observació militar. Vèrtex geodèsic on termenegen la Cerdanya, Andorra i l'Alt Urgell. La panoràmica és molt extensa: a part de la Tossa d'Alp, Moixeró i Cadí podeu veure, en cercle, des de la Maladeta fins el Canigó i la serralada meridional.

Inicieu la baixada per la pala encarada al S-SE que va, directament, al fons de la vall de la Bassa. Continueu seguint l'itinerari de pujada. La vall és comalada i ofereix un relleu molt interessant per traçar el descens.

Finalment per la pista forestal arribeu on heu deixat el vehicle.

1.650m Els Casalins. Punt de sortida.