Pànxing Berguedà

27, abril del 2024

Turisme Actiu – Berguedà

Castell de Lillet, Monestir de Santa Maria de Lillet, Rotonda de Sant Miquel de Lillet

Berguedà
Fent Camí amb el Russi… Josep Maria Rossinyol.

Itinerari i crònica:
10h 20’.- Barri de la Coromina. Capella de Sant Antoni (La capella original data de l’any 1544).- Situats davant de la capella, seguim la pista de terra que marxa cap a l’esquerra (Camí ral i PR-C 52, marques grogues i blanques). Un cartell ens indica que hi ha 1,4 km fins a santa Maria de Lillet.
10h 31’.- Font del Pla.-  A tocar el camí, a mà dreta.
10h 40’.- Bifurcació.- En un revolt que gira 90º a la dreta deixem la pista que seguim i continuem  recte  per una pista no tan fressada i més estreta.
10h 44’- Bifurcació.- Ens decidim pel de la dreta, encara que no veiem cap marca.
10h 46’.- Enllaç amb una pista perpendicular.- Girem cap a l’esquerra seguint el PR-C 52, és una pista ampla i plana. Al costat del camí trobo un teixó mort.
10h 53’.- Monestir de la Pobla de Lillet.- “El 17 d’abril del 819 s’esmenta aquest monestir en una venda. El 833 es consagra una església dedicada a Santa Maria, Sant Pere i Sant Joan del Castell de Lillet. Conserva part d’un claustre romànic. La porta gòtica situada a la part nord data del 1397. Està formada per tres arquivoltes amb arcs apuntats que descansen sobre capitells esculpits amb motius vegetals i unes imatges de mig cos de persones. L’edificació també va ser reformada als segles XVI i XVII”.

Rotonda de Sant Miquel de Lillet.- “Situada prop del monestir, es tracta d’una construcció circular coberta amb una cúpula i amb un absis semicircular a llevant. Les primeres notícies que tenim d’aquesta corresponen al segle XII”.
11h 19’.- Reprenem el camí.- Hi ha diversos indicadors. Nosaltres deixem aquí el PR-C 52 que puja primer a la rotonda de Sant Miquel i ens portaria fins al Castell de Lillet (marca 0,8 km), per seguir el sender 1604 marcat amb marques grogues (direcció Sant Jaume de Frontanyà per Montclús i Sant Esteve de la Riba), que també porta al castell. El recorregut és més llarg però més planer. Trieu el que més us agradi.
11h 43’.- Cruïlla.- Deixem la pista que seguim, marcada amb pintura groga, per girar 180º a la dreta i pujar per una pista sense marques.
11h 49’.- Mina.- A mà esquerra del camí (Es veu des d’aquest). És molt poc profunda, uns quants metres.
11h 56’.- Revolt de 180º a l’esquerra.- Al davant ja veiem les restes del castell sobre un espadat i una bandera catalana. Just al revolt deixem la pista i caminem en direcció al castell pel que sembla una antiga pista, avui amb molta herba. Al cap d’uns metres hi ha una bifurcació, la que baixa cap a la dreta va a una casa, nosaltres seguim la de l’esquerra, encarant cap al castell. Creuem el vailet i seguim endavant per un planell on parem a esmorzar.

12h 29’ Reprenem el camí.- Travessem tot el planell fins a trobar el PR-C 52 que havíem deixat en arribar al monestir (Aquí es retroben el camí llarg amb el curt). Seguint les marques grogues i blanques (també n’hi ha de color groc sol) ens situem sota de l’espadat del castell. Un corriol ens fa arribar en pocs minuts fins al coll del castell.
12h 45’.- Coll del castell.-
12h 49.- Castell de Lillet.- Queda només una paret amb una finestra. Ja fa anys es va col•locar un pal metàl•lic amb una bandera catalana, i una creu de formigó de grans proporcions. Pels documents més antics sabem que hi vivia la família Pons i després els Mataplana. Aquesta família, l’any 1297 va concedir carta de poblament i franqueses a tots aquells que es volguessin establir en un turonet anomenat el Pujol a l’aiguabarreig dels rius Llobregat, Arija i Regatell. D’aquesta  manera va néixer La Pobla de Lillet.

12h 58’.- De retorn al coll del castell. Cartells indicadors.- Nosaltres seguim el sender 1610 amb marques grogues, per baixar pel cantó contrari al que hem pujat. El camí, que transcorre pel mig del bosc, té força pendent en alguns trams.
13h 15’.- Cruïlla.- Nosaltres seguim recte per la mateixa via que anem, que és la més fresada. Durant la ruta es troben a faltar marques, i altres estan descolorides.
13h 18’.- Cruïlla.- A mà dreta hi ha una barraca. Un pal amb indicadors ens informa que hem fet 0,7 km des del castell, i que fins al monestir de Santa Maria de Lillet hi ha 1,5 km passant pel PR- C52, no per on hem pujat nosaltres. En aquest punt, girem a la dreta seguint el camí ral que va de Sant Jaume de Frontanyà a La Pobla de Lillet. Es tracta d’una pista amb força pendent avall, marcada amb pintura de color groc (sender 1603). Magnífica vista del Pedraforca i del Puigllançada.
13h 25’.- Cruïlla.- La nostra pista enllaça amb una altra de terra molt més ampla, plana i en bon estat de conservació. La seguim en direcció esquerra.
13h 26’.- Cruïlla.- Enllacem amb una pista perpendicular. Continuem pel sender 1603.
13h 35’.- Capella de Sant Antoni.- Barri de la Coromina.

FITXA TÈCNICA:
Punt de sortida i arribada: Barri de la Coromina – (La Pobla de Lillet). Davant de la capella de Sant Antoni.
Durada aprox. tota la volta: Sense comptar les parades = 2h – (Nota: Temps invertit per nosaltres).