Pànxing Berguedà

Turisme Actiu – Berguedà

El Forcat

Berguedà
Fent Camí amb el Russi… Josep Maria Rossinyol.

La zona de les Deveses de Sant Julià de Cerdanyola és un indret realment impressionant, on ens podem adonar d’allò que és capaç de fer l’home per adaptar l’hàbitat a les seves necessitats. En aquest lloc, l’home, amb les seves pròpies mans, va construir una enorme quantitat de feixes, una sobre l’altra, aguantades per murs de pedra seca, aprofitant el talús d’una muntanya, per poder-les conrear després. Un treball digne d’admirar tan sols per l’esforç que devia suposar. És, sens dubte, el tret més característic i propi d’aquest municipi (esment a part mereix la festa de la Fia-Faia).

Itinerari i crònica

Sortim de Berga amb cotxe al voltant de les 10 del matí i, un cop a Guardiola de Berguedà, agafem la carretera que puja a Sant Julià de Cerdanyola. Passem pel costat del santuari de les Esposes, i un parell de revolts abans d’arribar al poble –on hi ha un cartell indicant on comença el camí del Forcat–, li dic a la Teresa que pari el cotxe. Mentre ella i la Núria acaben d’arribar fins al poble, jo començo a pujar per un estret corriol, senyalitzat amb marques de color groc. El camí va pujant per les antigues i impressionants feixes aguantades per murs de pedra seca. Cal estar sempre atent a les marques; aquest any amb les pluges l’herba ha crescut molt i el camí en alguns llocs no es veu gaire. El cel, tapat en un principi i que no em permetia veure el meu destí, a poc a poc ha anat escampant. Ara el sol em permet veure un espectacle magnífic, amb alguns núvols per sota meu. Impressionant el tram de camí que passa a tocar la part baixa d’un single.

En arribar sota el Roc Gros del Forcat, veig la senyera a dalt; el que no veig és el camí per pujar-hi, així que decideixo grimpar recte amunt. A mitja paret m’adono que no ho havia d’haver fet; miro per on estic pujant i començo a pensar com cordills baixaré pel mateix lloc, ja que no porto cap corda. Però ara ja he fet tard i és millor continuar fins a dalt i mirar de trobar un altre camí de baixada. Aquí la sort em somriu, ja que mentre esmorzo, arriba en Marc Cunill, un noi de Guardiola de Berguedà, però molt arrelat a Sant Julià de Cerdanyola, que m’ensenya quin és el camí més fàcil per pujar i baixar, això sí, cal superar unes graonades rocoses. Per acabar, tan sols em queda dir-vos una cosa, i és que si algun dia us decidiu a pujar aquí dalt, de ben segur aquest indret no ús deixarà indiferents.

FITXA TÈCNICA
Punt de sortida i arribada: Sant Julià de Cerdanyola.
Durada aprox., sense parades: de pujada vaig tardar una mitja hora, però de baixada tan sols 15 minuts.
Nota: El temps és l’invertit per mi aquest dia.
Dificultat: La pujada per les feixes és molt fàcil, però l’ascensió al roc Groc, un cop ets a sota, no és apte per a tothom, sobretot si pateixes de vertigen.