El Puigllançada és un cim d’accés fàcil, tant a l’estiu com a l’hivern, fins i tot en condicions de neu i fred. Al llarg de tot l’any ofereix molts atractius que el fan cobejat entre els excursionistes, entre els quals la seva altura considerable (2.410 m), les panoràmiques que ofereix des del seu cim, la facilitat d’accés i pel fet que forma part del llistat dels 100 cims més emblemàtics de Catalunya.
Una de les rutes habituals per accedir-hi des del Coll de Pal, amb sortida a 2.000 metres, i l’altra és fer-ho des dels Alabaus (cota 1.905 m) de La Molina, el que es coneix com la collada del Pedró.
La ruta proposada per aquest mes de agost fins al Puigllançada amb sortida des dels Alabaus es fa camp a través –no hi ha sender marcat-, té una llargada de 8 quilòmetres (anada i tornada) i 600 metres de desnivell. La durada aproximada és d’entre 3 i 4 hores a pas tranquil, inclosos els pertinents 15 o 20 minuts de descans al cim. Gaudirem d’un paisatge de verd intens, ja que la muntanya encara és ben carregada d’humitat. No ens serà gens difícil veure alguns isards, marmotes o alguna àliga sobrevolant els nostres caps.
La sortida d’aquesta excursió es fa des del davant mateix de l’aparcament dels Alabaus, a tocar del restaurant i el telecadira del mateix nom. Des de l’aparcament, iniciem l’excursió en direcció al bosquet del Clot de l’Hospital, seguint el camí que neix darrere el mateix telecadira. D’aquesta manera ens allunyem una mica de les instal·lacions de l’estació d’esquí, fet que ens permetrà gaudir d’un entorn més natural.
Seguint el perímetre nord del bosquet i pel tàlveg del Clot iniciem una pujada constant i força monòtona que ens portarà fins a la carena. Un cop a la carena hi trobarem uns paravents de fusta de l’estació d’esquí. Seguint-los arribarem a la pista Genciana de La Molina. Aquesta pista, també ben delimitada pels paravents de fusta, enllaça els retorns dels telecadires de Torrent Negre i Alabaus de l’estació d’esquí de La Molina. Com a curiositat, aquests paravents de 2 metres d’altura, van quedar coberts de neu alguns dies de la passada temporada.
El fet que no hi hagi sender marcat però que, per contra, tinguem les instal·lacions mecàniques i els paravents de l’estació tant a la vista, és el que ens permetrà un retorn segur i fàcil en cas que la boira o el mal temps ens sorprenguin de tornada del cim.
Un cop arribats al retorn del telecadira de Torrent Negre, ja podrem veure el cim de Puigllançada a un cop de pedra. Baixarem uns pocs metres de desnivell i travessarem una zona de prats d’alta muntanya –sovint freqüentats per isards- per, de seguida, remuntar de nou per la carena i en caminada suau i agradable arribarem al cim del Puigllançada, coronat per una petita columna geodèsica de formigó.
Dalt del cim observarem en 360 graus el massís del Pedraforca, la serra del Cadí, el Pic de l’Orri, La Tosa d’Alp, el Puigpedrós, el Carlit, els Peric, el massís de Madres, el Puigmal, el Montseny i, si el dia és clar, Montserrat.
El camí de tornada, el farem pel mateix camí pel qual hem pujat o bé podem variar-lo una mica al nostre aire, ja que el punt de retorn és a la vista i de fàcil localització.
Per a aquesta excursió recordeu portar roba d’abric a la motxilla, menjar i beguda, i anar ben calçats, encara que sigui juliol, ja que a l’alta muntanya el temps pot canviar sobtadament. Poseu-vos crema protectora per al sol. Ah, i ja per acabar, si sou aficionats a l’Instagram, no oblideu fer fotografies i etiquetar-les amb #fempànxing!