Pànxing Pirineus

21, novembre del 2024

Search
Close this search box.

21, novembre del 2024

Turisme Actiu – Cerdanya Pirineus

Descobreix l’Alta Cerdanya: Estavar, passejades plenes de patrimoni

Cerdanya Pirineus
dba95a8406b4906b3c69e39cf5684697.jpg

Estavar és un petit poble de l’Alta Cerdanya ubicat a 1,8 km de la vila de Llívia. Es troba al cor del Parc Natural Regional dels Pirineus Catalans, a 1.225 m. Amb poc més de 500 habitants i dividit per tres rius, l’Angoust, Le Ségre i l’Estagouge, és un dels pobles amb més hores de sol de la comarca de la Cerdanya, 2.750 h anuals, concretament. El terme comprèn també els llogarets de Bajande i Callastre.

A conseqüència del tractat dels Pirineus, Estavar va passar a ser un dels 33 pobles cedits per Espanya a França. Llívia tenint l’estatus de ciutat, es va quedar adherida a la corona d’Espanya, però enclavada en territori francès. 
 
Si teniu ganes de viatjar al passat us recomanem una visita a l’església de Sant Julià d’Estavar, al bell mig de la vila, construïda a la segona meitat del segle XII, de la qual se’n conserva l’absis i el principi de la nau, la resta són modificacions i reconstruccions posteriors.
 
Si per contra us ve de gust una petita excursió, podeu creuar el poble en direcció Bajanda, pel camí de Bagateills, passareu entremig de prats i camps de conreu per un petit camí sense asfaltar, acompanyats d’unes visites úniques i respirant aire pur, després de 20 minuts de caminada arribareu a l’església de Sant Bartomeu de Bajanda datada de finals del segle XI o principis del segle XII amb diverses reformes posteriors. Si decidiu entrar-hi trobareu una de les seves joies, un retaule d’estil barroc de l’any 1743 atribuït a Pau Sunyer i Lluís Baixa, que tapa la finestra de l’absis.
 
Si encara us heu quedat amb ganes de més podeu continuar l’excursió cap al petit llogaret de Callastre, on la mel és molt reconeguda, podreu tastar-la i endur-vos un petit trosset d’aquest indret cap a casa!
No podeu deixar de visitar, el Castell de Llívia, tot i no formar part de la localitat, està molt a prop. Us recomanem l’itinerari des del collet d’Estaüja anant pel bosc, es pot aparcar abans d’arribar a la pedrera. Aquest camí es fa pel mig d’un bosc de pins. S’han de seguir els indicadors grocs pintats als troncs dels arbres situats al voral del camí. Aquesta darrera tardor els arqueòlegs han descobert un parell de torres (possiblement acabarà essent una de les muralles medievals amb més metres de Catalunya). No deixeu perdre l’ocasió de visitar-la, pel que sembla, encara falten moltes coses per descobrir!
 
 
Estavar està envoltat d’estacions d’esquí alpí i estacions d’esquí de fons, depenent de l’època de l’any en que decidiu gaudir d’aquest entorn únic podreu practicar aquest esport, però si decidiu visitar-lo en època estival una bona opció és allotjar-vos en un càmping de la zona i deixar-vos aconsellar sobre les rutes i activitats  de  la zona. És un bon punt de partida per conèixer la comarca de la Cerdanya.
 
Estavar, des promenades pleines de patrimoine
 
Estavar est une petite ville de l’Haute Cerdagne, à 1,8 km de le peuple de Llívia. Elle est située au cœur du Parc Naturel Régional des Pyrénées Catalans, à 1 225 m. Avec un peu plus de 500 habitants et divisé par trois rivières, l’Angoust, Le Ségre et l’Estagouge, est l’un des villages avec le plus d’heures de soleil de la Cerdagne, 2 750 heures par an plus précisément. La municipalité inclut également les villages de la Bajande et du Callastre.
 
À cause de le Traité des Pyrénées, Estavar est devenu l’un des 33 villages cédées par l’Espagne à la France. Llívia, ayant le statut de cité, resta attachée à la couronne d’Espagne, mais située en territoire français.
Si vous voulez voyager dans le passé, nous vous recommandons de visiter l’église de Sant Julià d’Estavar, au beau milieu de la ville, construite dans la seconde moitié du XIIe siècle, dont l’abside et le début de la nef sont conservés, le reste sont des modifications et des reconstructions ultérieures.
 
 
Autrement, si vous voulez faire une petite excursion, vous pouvez traverser le village en direction Bajanda, par le chemin de Bagateills, vous passerez au milieu des prés et des champs de culture le long d’un petit chemin non pavé, accompagné par des vues uniques et respirant l’air pur, après 20 minutes de marche vous arriverez à l’église de Sant Bartomeu de Bajanda datée de fins du XIe siècle ou débuts du XIIe siècle avec plusieurs réformes ultérieures. Si vous décidez d’y entrer, vous trouverez un de ses joyaux ; un retable baroque de 1 743 attribué à Pau Sunyer et Lluís Baixa, qui cache la fenêtre de l’abside.
 
Si vous en voulez encore plus, vous pouvez continuer l’excursion jusqu’au petit village de Callastre, où le miel est très reconnu, vous pouvez le goûter et prendre un petit morceau de cet endroit chez vous !
 
Vous ne pouvez arrêter de visiter, le Château de Llívia, même qu’il ne fait pas partie de la ville, il est très proche. Nous vous recommandons l’itinéraire depuis le col d’Estaüja, en allant par la forêt, vous pouvez vous garer avant d’atteindre la carrière. Ce chemin se fait à travers une pinède. Suivez les indicateurs jaunes peints sur les troncs des arbres situés au côté du chemin. Cet automne dernier, les archéologues ont découvert deux tours (ce sera probablement l’une des murailles médiévales avec le plus de mètres de la Catalogne.) Ne arrêtez pas l’occasion de la visiter, il semble qu’il y ait encore beaucoup de choses à découvrir !
 
Estavar est entourée de stations de ski alpin et de ski de fond, en fonction de la période de l’année dans laquelle vous décidez de profiter de son environnement unique, vous pouvez pratiquer ce sport, mais si vous décidez de le visiter en été, une bonne option est de rester dans un camping de la région et vous laisser conseiller sur les routes et activités du domaine. C’est un bon point de départ pour connaître la région de la Cerdagne.

 

Compartir:

Facebook
Twitter
Pinterest
LinkedIn
Newsletter Pànxing

Subscriu-te per rebre per correu el butlletí gratuït de Pànxing.net​

El Pànxing Maresme al teu WhatsApp

Sigues el primer a tindre la revista a les teves mans.

Rep les últimes notícies

Subscriu-te
al nostre butlletí

Newsletter General

T'enviem la revista

El Pànxing Maresme al teu WhatsApp