Pànxing Cerdanya

Excursió Égat – Refugi de Llobins – Pic dels Moros – Creu d’Égat

Cerdanya
Imagen de WhatsApp 2024-07-14 a las 01.29.51_80fc94c7
Bonica excursió que transcorre per un espai poc freqüentat, entre els boscos de Font-romeu i Targasona, que formen la base del sector del pla de la Calma i dels pics dels Moros, en el privilegiat enclavament d’Égat, localitat ubicada a Coll de Fau, a peu del Pla d’Ègat, i caracteritzada per la seva torre, antiga fortificació medieval, i únic element que roman dempeus de l'antic castell dels comtes de Cerdanya a Égat.

Arribarem al poble d’Égat i seguirem, església amunt, per carrer dels Pirineus i pel carrer Ruta ramadera, al final del qual, abans d’un revolt, trobarem un petit aparcament a mà esquerra, amb dos plafons informatius. Deixarem el cotxe i seguirem carrer amunt i en arribar a la corba, passat el Rec d’Égat, agafarem el camí que ens indica Plateau de la Calma, per dirigir-nos cap al Refugi de Llobins. Més amunt, creuem el rec per un pont de lloses, remuntant per l’esquerra del rec fins a arribar a un indicador, a mà esquerra, que ens indica la pujada cap a la Creu d’Égat -que és per on baixarem, de retorn-. A la nostra dreta hi ha un pont de fusta, que no passarem, i continuarem remuntant rec amunt seguint les marques grogues. Arribarem a una cruïlla de camins, i agafarem el de l’esquerra, direcció al petit refugi de Llobins. Deixarem el refugi a la nostra dreta i arribarem a un prat amb vistes sobre el pic dels Moros i el Carlit, on hi ha un pal indicador. Agafarem la pista cap a la dreta, com si anéssim cap a l’aparcament de La Calma, i a uns cinc minuts agafarem la que surt cap a l’esquerra, i que ens conduirà vora el refugi de La Calma. La panoràmica és espectacular: de Cambra d’Ase al Pedraforca. La pista va girant cap a sud-oest, direcció al pic dels Moros. Arribem a una bifurcació: a la dreta podem acostar-nos al refugi de La Calma, i a l’esquerra és per on seguirem per anar cap al pic dels Moros. La pista descendeix suaument per tornar a remuntar progressivament.

Seguim la pista fins a una bifurcació, seguint cap a l’esquerra, si volem fer el cim, o per la dreta, si volem vorejar la seva corona, pel camí que ens portarà cap al dolmen i la font de l’Arrel, en un gir de 180°, i de gran bellesa paisatgística. Arribem a una pista as-faltada on hi ha un petit monòlit: a la dreta aniríem a la zona de parapent, nosaltres seguirem per l’esquerra. Passem un revolt encimentat cap a la dreta i un altre cap a l’esquerra, i poc abans d’arribar a una nova corba, on hi ha la bassa de la riera de Targasona, surt un corriol que ens acosta al dolmen i la font de l’Arrel. Continuem endavant i el camí va a cercar un filat que remunta cap a l’altra banda de la riera, per a endinsar-se al bosc. Arribarem al final del filat, que acaba en una pista, i anirem cap a la dreta, fins a arribar a la Creu d’Égat i gaudir de la panoràmica. Un cop ho hem fet, desfem camí fins a arribar al punt del filat, que ara ens quedarà a l’esquerra, i ara continuarem per la pista, que va pel mig del bosc fins a sortir a un espai obert, fent un gir de 180° a la dreta per anar a cercar el Rec d’Égat, i desfer camí fins a arribar al nostre vehicle.

Sortida i arribada: Égat (1.760 m)

Temps de recorregut: 4:30 h, depenent del gaudi i de la contemplació

Punt més alt: Pic dels Moros (2.148 m)

Una època per fer-lo: Tot l’any, a l’estiu s’agraeix sortir d’hora, i a l’hivern, segons la nivologia, es podria fer íntegrament, i evitant baixar per la solana de la Creu d’Égat, amb raquetes.

El Rec de Bajanda i el Congost de l’Angust, és una de les sortides que ofereix el programa Cerdanya Senderisme de Salut. Les activitats, organitzades per Guies del Pirineu, compten amb el patrocini dels ajuntaments de Puigcerdà, Alp i Llívia, i amb la col·laboració de La Molina Grup FGC, Nordic Walking Pirineus i Catalunya Modern Nordic Walking Academy.

Jordi Pau Caballero i Oller, guia de muntanya i
promotor de la salut a través de l’activitat física