Pànxing Berguedà

Berguedà
1-1

La Riera de Guardiola

Anomenada també riera de Cornet, té el seu origen en el municipi de Sant Salvador de Guardiola. Aquesta, travessa aquest municipi, fa de frontera, en un petit tram, entre els municipis de Manresa i Castellgalí, i travessa finalment aquest últim municipi abans de vessar les seves aigües al riu Cardener. Durant les dècades del 1960 i 1970, els gorgs d’aquesta riera van ser llocs d’esbarjo per anar a nedar els estius.

La font i el gorg Salat

El gorg Salat deu el seu nom a una petita font que brolla d’una esquerda a les roques de la riba esquerra de la riera, en el terme de Manresa, just en començar aquest. Aquesta ho fa a uns tres de metres per sobre del nivell de la riera. Al seu costat hi creix un tamariu (Planta arbustiva). L’origen de la salinitat d’aquesta font és deguda al fet que prové de les darreres traces de la formació geològica del jaciment salí que s’explotava a Cardona. Tot això és degut al fet que fa uns 40 milions d’anys, el mar ocupava gran part de la Catalunya central, i quan es va dessecar va donar lloc a una gran capa de sal. L’any 1912 el botànic, doctorat de farmàcia, Puis Font i Quer  donà a conèixer l’existència de la Font del Gorg Salat, en un article publicat al butlletí núm. 54 del Centre Excursionista de la Comarca del Bages, i n’analitzà la salinitat, obtenint un valor de 3.074 mil·ligrams de clorur per litre (mg Cl/L).

1 ITINERARI i CRÒNICA DE L’EXCURSIÓ

Depuradora. – Comencem a caminar.

Bifurcació (4’). – Un camí marxa cap a l’esquerra. Nosaltres seguim de recta per la pista principal, que està en més bones condicions.

Cruïlla (5’). – A mà dreta del camí hi ha una llosa de pedra que porta fins a la riera. Abans de continuar ens hi acostem. És un bonic paratge, on l’aigua ha erosionat la pedra. En aquest lloc podem contemplar un seguit de forats cilíndric, corresponents a alguna antiga construcció de fusta. Resseguin uns quants metres el canal excavat per l’aigua en la roca arribem fins al gorg de la Casanova. Un cop vist, retornem al lloc de la pista, en el punt on l’havíem deixat i continuem endavant.

Bifurcació (6’). – Seguim la pista de la dreta. La de l’esquerra porta al mateix lloc.

Pista de terra. – A escassos metres de la bifurcació que hem passat. La seguim cap a la dreta.

Cruïlla (14’). – Lloc més alt de l’itinerari. La pista fa un revolt molt tancat cap a l’esquerra i comença a baixar. En aquest punt surt un camí estret, cap a la dreta, que porta fins al final del serrat. Nosaltres, però, no hi anem.

Cruïlla (19’). – Seguim la pista que marxa cap a l’esquerra.

Riera (20’). – Caminem paral·lels a ella, per sota d’un gran espadat. La riera ens queda a mà dreta.

La Llosa (24’). – Entrem en aquesta espectacular esplanada i la travessem cap a l’esquerra seguim la direcció de la riera.

Es tracta d’una espectacular codina formada per una superfície de roca calcària d’unes tres hectàrees. El rocam acaba amb un petit desnivell, per on l’aigua de la riera salta, caient en l’anomenat gorg de la Llosa. En alguns llocs d’aquesta esplanada són visibles uns forats circulars excavats a la roca, que servien per encastar-hi pals. Aquests devien formar part d’algunes antigues estructures relacionada amb l’aprofitament de l’aigua, tipus resclosa o similar, i també per sostenir una palanca per facilitar el pas.

Gorg de la Llosa (29’). – Situat al final de l’esplanada. Desprès de contemplar aquest seguim per sobre de la roca cap a la dreta.

Camí estret. – El veiem a mà esquerra, i marxa paral·lel a la riera. Nosaltres no en fem cas i seguim amunt per sobre de la llosa.

Sortida de l’esplanada (30’). – Ho fem per una pista que marxa cap a l’esquerra.

Cruïlla (32’). – Seguim la pista que baixa cap a l’esquerra.

Bifurcació (35’). – La pista que baixa cap a mà esquerra, en direcció contrària a la que anem, no és la que hem de seguir, però, hi baixem per contemplar l’anomenat gorg de l’Oller. Després de fer-nos unes fotos, tornem a pujar per la mateixa pista i seguim el nostre camí.

Bifurcació. – Seguim la que marxa cap a l’esquerra

Riera (36’). – Travessem aquesta per sobre d’unes pedres.

Cruïlla (39’). – Seguim la pista que puja cap a l’esquerra, encara que hi ha una marca de pintura de color verd amb forma de “X”. Aquesta al cap de poc, gira sobtadament a la dreta i continua endavant.

Bifurcació (45’). – Seguim la pista de la dreta que baixa en fort pendent. La de l’esquerra port al mateix lloc.

Pista de terra perpendicular. –  A pocs metres passada la bifurcació. La seguim cap a la dreta.

Segona esplanada i bassa (51’). – Veiem una pista a mà dreta, a l’altre cantó de la riera. No en fem cas i seguim per sobre de l’esplanada (llosa de pedra), seguin el curs de la riera. Més endavant travessem la riera i agafem un camí que hi ha al final de l’esplanada, situat a mà dreta. Aquest camí marxa paral·lel a la riera, quedant-nos aquesta a mà esquerra.

Riera i tercera esplanada (56’). – Travessem la riera i marxem paral·lels a aquesta, quedant-nos ara a mà dreta. El camí continua per sobre de les lloses de pedra.

Gorg Salat i fonts Salades (1h 00’). – A part de l’anomenada font Salada, un home que hem trobat en aquest lloc ens ha ensenyat dues surgències més, aquestes també d’aigua salada. Rajant molt poc, a causa de la sequera, i estan amagades entre l’herba, a nivell del gorg. Ens explica que de tant en tant, com ell hi va sovint, talla les herbes que amaguen aquestes petites fonts. Jo provo l’aigua d’una d’elles i veritablement és salada, però no tant com la del mar.

Retorn. – Desfem el mateix camí que hem fet servir per arribar fins aquest lloc.

Depuradora. Som de retorn al punt de sortida (2h 00’). – Lloc on hem deixat el cotxe. El termòmetre d’aquest marca 33 graus.

Text i Fotos: Josep Maria Rossinyol

2 FITXA TÈCNICA

Província: Barcelona
Comarca: Bages
Municipi: Sant Salvador de Guardiola, Manresa i Castellgalí
Durada aproximada: Unes 2 h (Anar i tornar)
Dificultat: Baixa.

Nota: El temps indicat és orientatiu, és l’invertit per nosaltres el dia que vàrem fer aquesta ruta, sense comptar-hi les parades, ni l’esmorzar. Aquesta ruta la vaig fer, un dia amb la Nuri, i l’altra amb el Rafael.

Data: Excursió realitzada els dies 1 i 29 de maig de 2024
Punt de sortida i arribada:

Depuradora de Sant Salvador de Guardiola.Com arribar al punt de sortida:

Des del polígon industrial Salelles, surt una pista asfaltada que porta fins a la depuradora de Sant Salvador de Guardiola, on deixarem el cotxe.